Home

Byadmin

Aplicarea vizei anuale pentru autorizatiile de mediu in vigoare Ord 1150 din 2020

prin publicarea Ordinului MMAP nr. 1150/2020 privind aprobarea Procedurii de aplicare a vizei anuale a autorizației de mediu și autorizației integrate de mediu, procedură prevazută de Legea 219/2019 de modificare a OUG 195/2005, privind protecția mediului.

  • Se introduce obligativitatea obținerii vizei anuale pentru toate autorizațiile de mediu/ autorizațiile integrate de mediu cu cel mult 90 zile și cel puțin 60 zile înainte de data la care a fost emisă respective Autorizatie de mediu;
  • Dacă autorizația a fost revizuită, termenul de 60 de zile se va calcula în funcție de ziua și luna în care a fost emisă autorizația inițială;
  • Nerespectarea termenului de solicitare duce la suspendarea Autorizatiei de mediu pe o perioadă echivalentă față de termenul obligatoriu de depunere, suspendarea intrând în vigoare la data emiterii acesteia;
  • Totodată APM are obligativitatea de a informa Garda de Mediu cu privire la nerespectarea prevederilor legale de operatoriil economici;
  • Pentru vizele anuale solicitate înaintea aparției ordinului și neemise de către APM, autoritatea de mediu clasează solicitarea și informează titularul referitor la obligația de a solicita viza în anul următor, conform prevederilor legale;
  • Viza anuală se solicita în anul următor revizuirii, pentru autorizațiile revizuite în anul în curs;
  • Atentie: prevederile ord 1150 din 2020 se aplica si autorizatiilor de mediu ca sunt in vigoare sau au fost emise anterior si au termen de expirare.
  • In cazul unui control de la Garda de Mediu, fara viza anuala, amenda este intre 40000-60000 lei si suspendarea activitatii pana la obtinerea unei noi autorizatii de mediu.

Alături de noi puteti beneficia in perioada 03 august – 14 septembrie 2020 de un audit de mediu gratuit fara implicatii contractuale sau alte costuri suplimentare. Amintiti consultantului despre “Voucher TWI A03 20F”

greenmann.ro

GreenMann TWI srl – partenerul tau zi de zi

Byadmin

Proiect USR_O tara ca afara!

USR propune introducerea unei garanții pentru ambalaje reutilizabile (sticla) sau nereutilizabile de larg consum (PET, doza metal) de 1 leu/bucată, urmand ca la returnarea ambalajului, consumatorul sa-si recupereze garantia platita initial.

USR propune introducerea unei garanții pentru ambalaje de 50 bani sau 1 leu/bucată

Allen Coliban, președintele Comisiei pentru Mediu din Senat și Cristian Ghinea, eurodeputat Renew Europe, au dezbătut luni, 6 iulie și au prezentat un raport detaliat de politici publice pe subiectul unui sistem național eficient de garanție-depozit pentru ambalaje.

Sistemul de garanţie-depozit are la bază returnarea voluntară a ambalajelor, garantată de un stimulent financiar: o sumă-depozit achitată de consumator la cumpărarea produsului şi recuperată la predarea ambalajului gol în centre de colectare. 

Se estimează că astfel, în România, 100.000 tone de astfel de ambalaje n-ar mai fi aruncate în natură, ci ar fi reciclate.  În afară de impactul pozitiv asupra mediului, sistemul ar genera în jur de 2000-2200 locuri de muncă suplimentare, direct și indirect, cu salarii în jur de media pe economie.

„Până acum, cetățenii nu au existat nicăieri în lanțul de reciclare ambalaje. Noi credem că românilor le pasă, că tot mai mulți vor cu adevărat o țară ca afară, şi că sunt pregătiți să fie parte din acest sistem pentru a curăța România de gunoaie. 

În schimb, acest sistem – care trebuie să fie unul național – trebuie creat de Ministerul Mediului iar susținerea financiară să provină de la Ministerul Fondurilor Europene. În acest moment, Ministerul ar trebui să fie mai activ în a propune soluții”, a spus Cristian Ghinea.

„În acest moment, în România, legislație bună există însă nu avem un sistem funcțional. Există exemple de bune practici, astfel de sisteme din alte țări care au funcționat foarte bine. Noi ne asumăm să lucrăm împreună cu autoritățile astfel ca la început de septembrie să avem un proiect coerent, iar sistemul să existe efectiv la 1 ianuarie 2021”, a spus Allen Coliban.

USR propune în raportul de politici publiceSchimbarea necesară și reală în a curăța România: Sistemul de garanție pentru ambalaje reciclabile, soluții precum: 

  • un parteneriat real între producători-distribuitori, cetățeni și stat, cu responsabilități clar definite (USR va depune o propunere legislativă ce vizează delimitarea explicită a acestor roluri)
  • pentru o implementare ușoară: să existe un singur nivel al garanției pentru cele trei tipuri de ambalaje (PET, metal, sticlă). Nivelul poate fi 50 de bani /bucată sau 1 leu /bucată. (USR supune dezbaterii publice alegerea între cele două niveluri)
  • Finanțarea din fonduri europene: asumarea, pentru următorul Program 2021-2027 de către Ministerul Mediului și Ministerul Fondurilor Europene, ca proiect național sistemul de garanție. Estimativ, valoarea ar fi de circa 80 – 100 milioane euro. 

În opinia lui Sorin Ioniță (Expert Forum) – „Viziunea propusă de autoritățile publice în acest moment nu este foarte clară. Cel mai important aspect, care va trebui lămurit, este legat de reglementarea națională a sistemului și cum va arăta mecanismul de gestionare, în special arhitectura instituțională. Nu apar încă nicăieri propuneri în acest sens și cred că acum este momentul să fie discutate, înainte să apară efectiv un proiect de lege.”

Raul Pop, expert în politici de management al deșeurilor, a punctat avantajele propunerii prezentate: „Sistemul garanție ambalaje este o formă de externalizare a costulului de primă colectare și de distribuire a responsabilităților, este ca o bancă centrală, face decontări între cei care au returnat garanții și cei care colectează garanții – și asta se întâmplă într-un ritm foarte alert.”

Dezbaterea de luni, 6 iulie a avut loc la Senatul României și simultan online. Au participat oficiali și experți din Ministerul Mediului, Administrația Fondului pentru Mediu, asociații de profil, companii mari din industrie, mass-media. 

sursa: usr.ro

Byadmin

Legislaţia de mediu privind ambalajele introduse pe piata nationala a devenit mai strictă începând cu 1 ianuarie 2019.

Prin Legea nr. 31/2019 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu,

Astfel, este modificată Legea 211/2011 privind regimul deşeurilor şi Legea 249/2015 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje. Practic, Ordonanţa de Urgenţă creşte valorile minime ale obiectivelor de reciclare a ambalajelor cu 5 până la 35 de procente.

  • Obiectivul global de valorificare creşte de la 60% la 65% începând cu 2019
  • Obiectivul global de recivlare creşte de la 55% la 60%
  • Obiectivul de reciclare hârtie – carton creşte de la 60 la 70%
  • Obiectivul de reciclare materiale plastice creşte de la 22.5 la 45%
  • Obiectivul de reciclare sticlă creşte de la 60 la 65%
  • Obiectivul de reciclare aluminiu creşte de la 21 la 30%
  • Obiectivul de reciclare lemn creşte de la 15 la 50%

Companiile care introduc ambalaje (prin intermediul unor produse) au două variante prin care îşi pot îndeplini obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului:
1) Individual, prin gestionarea propriilor ambalaje
2) Prin intermediul unui Organism de Transfer al Responsabilitatii (OTR).

Cei care aleg să-şi îndeplinească obictivele de reciclare individual dar care nu respectă procentele impuse, vor fi obligaţi să treacă procesul către un OTR.

Mai mult, începând cu 1 ianuarie 2020, toate companiile care introduc produse ambalate pe piaţă trebuie să aibă cel puţin 5% dintre acestea în ambalaj reutilizabil şi să crească procentul cu 5% pe an până în 2025 inclusiv. Amenzile pentru nerespectarea prevederilor sunt între 20.000 şi 40.000 de lei.

Pentru companiile care nu ţin o evidenţă cantitativă şi nu implementează aceste obligaţii, amenda prevăzută este între 30.000 şi 50.000 de lei.

Normele de aplicare pentru această ordonanţă vor apărea în luna octombrie. E posibil să ne confruntăm cu o criză de ambalaje în 2019 din cauza acestor schimbări, aşa că recomandarea noastră ar fi să trataţi subiectul cu cât mai multă răspundere.

Actualele OTR-uri au la dispozitie 90 de zile de la intrarea in vigoare a legii pentru a-si obtine licenta de operare.

In acest interval de timp, OTR-urile activeaza cu licenta veche, urmand ca dupa aceasta data sa ramana doar cele admise de catre Administratia Fondului pentru Mediu.

Vom reveni la momentul respectiv cu lista OTR-urilor licentiate.